Το κίνημα ενάντια στα ενεργοβόρα κέντρα δεδομένων κορυφώνεται – και τελευταία πετυχαίνει σημαντικές νίκες

Το κίνημα ενάντια στα ενεργοβόρα κέντρα δεδομένων κορυφώνεται – και τελευταία πετυχαίνει σημαντικές νίκες

Χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά
Κοινοποίηση Tweet

Κάποιοι θα μπορούσαν να μιλήσουν ακόμη και για μια νέα μορφή λουδιτισμού. Άρνησης της τεχνολογικής εξέλιξης, η οποία κάνει τον κόσμο να πηγαίνει μπροστά. Ωστόσο, το νόμισμα έχει δύο όψεις. Η οργή για τα κέντρα δεδομένων είναι ευρύτερα διαδεδομένη και οι ακτιβιστές πετυχαίνουν ήδη τις πρώτες νίκες τους.

Οι ακτιβιστές κατά των κέντρων δεδομένων σημειώνουν μεγάλες νίκες σε όλη τη χώρα. Μόλις αυτόν τον μήνα, ψηφίστηκαν απαγορεύσεις για τα κέντρα δεδομένων στο Χόλιοκ της Μασαχουσέτης, στο Μοντερέι Παρκ της Καλιφόρνια και στο Σιάτλ της Ουάσινγκτον. Και η προοπτική των επερχόμενων εκλογών μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση αυτών των νικών.

Και οι ΗΠΑ δεν είναι η μόνη χώρα στην οποία υπάρχει αντίδραση για τα κέντρα δεδομένων. Από τις ΗΠΑ έως την Ιρλανδία και την υπόλοιπη Ευρώπη, οι άνθρωποι ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής. Η τεχνητή νοημοσύνη, που υπόσχεται να αλλάξει τον κόσμο, κρίνεται σε πολλές περιπτώσεις ως απειλή. Οι άνθρωποι δεν ανησυχούν μόνο μήπως χαθούν θέσεις εργασίας. Φοβούνται ότι θα εκτιναχθούν οι αξίες των ακινήτων, σε μια εποχή που το πρόβλημα της στέγασης είναι σχεδόν παγκόσμιο.

Ανησυχούν για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Και έχουν ήδη ζήσει ενεργειακές κρίσεις και τις επιπτώσεις τους. Επίσης, δεν θέλουν να δουν τις γειτονιές τους να καταστρέφονται από τη ρύπανση και τον θόρυβο.

Αλλά πέρα από τα παραπάνω, υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που βλέπουν με καχυποψία –τουλάχιστον- τους πλούσιους ολιγάρχες της υψηλής τεχνολογίας. Λίγο η αλαζονεία τους (βλ. Έλον Μασκ) λίγο το γεγονός ότι παρουσιάζονται σαν μικροί θεοί που κάνουν τη Γη να γυρίζει, προκαλούν με τη συμπεριφορά τους.

Και οι άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας ούτε τον επεκτατισμό που επιδεικνύουν στις οικονομίες και τις κοινωνίες τους. Πέρα από τα περιβαλλοντικά ζητήματα, ανησυχούν και για την έλλειψη διαφάνειας εκ μέρους των εταιρειών της ΑΙ.

Έτσι, μεγάλες συμμαχίες έχουν οργανωθεί για να αποτρέψουν τα έργα για κέντρα δεδομένων που απειλούν να φτάσουν στην αυλή τους. Στις ΗΠΑ, μόνο τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2026 έχουν απορριφθεί ή περιοριστεί τουλάχιστον 70 τέτοια σχέδια. Πολλά περισσότερα από ό,τι όλο το 2025, σλυμφωνα με το Spectator.

Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι το κίνημα ενάντια στα κέντρα δεδομένων ενισχύεται και οι συμμετέχοντες έχουν ποικίλη πολιτική προέλευση. Είναι συντηρητικοί, είναι φιλελεύθεροι και είναι και οικολόγοι.

Πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας Gallup έδειξε ότι, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, το 71% των Αμερικανών δεν θέλουν κέντρα δεδομένων στην περιοχή τους.

Στο Ελ Πάσο του Τέξας οι ακτιβιστές προσπάθησαν να ακυρώσουν τις φοροελαφρύνσεις που η πόλη είχε συμφωνήσει να δώσει στην εταιρεία META για ένα κέντρο δεδομένων το 2023. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, μίλησαν 180 άνθρωποι για να εξηγήσουν γιατί διαφωνούν να δημιουργηθούν κέντρα δεδομένων στην πόλη. Το ψήφισμά τους δεν πέρασε, αλλά το κίνημα συνεχίζει.