Ο πληθωρισμός συμπαρασύρει συντάξεις και ασφαλιστικές εισφορές
Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπει για το 2026 ανάπτυξη 2% και πληθωρισμό 3,8%, με βάση τα στοιχεία που ήταν διαθέσιμα έως το τέλος Αυγούστου. Για το 2027 προβλέπει επιτάχυνση της ανάπτυξης στο 2,3% και αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 2,6%.
Για την αναπροσαρμογή των συντάξεων του Ιανουαρίου, κρίσιμα είναι τα μεγέθη του 2026.Η αύξηση στις κύριες συντάξεις υπολογίζεται με βάση τον μέσο όρο της πραγματικής ανάπτυξης και της μέσης ετήσιας μεταβολής του εθνικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, με ανώτατο όριο τον πληθωρισμό. Με ανάπτυξη 2% και πληθωρισμό 3,8%, ο υπολογισμός δίνει 2,9%. Εάν ο μέσος πληθωρισμός φτάσει στο 4%, με την ανάπτυξη στο 2%, η αύξηση ανεβαίνει στο 3%.
Το τελευταίο διαθέσιμο στοιχείο της ΕΛΣΤΑΤ αφορά τον Οκτώβριο. Ο ετήσιος πληθωρισμός έφτασε στο 5,7%, από 5% τον Σεπτέμβριο και 3,8% τον Αύγουστο. Ο γενικός δείκτης αυξήθηκε κατά 0,7% μέσα σε έναν μήνα, με τη στέγαση και τις μεταφορές να συγκαταλέγονται στις κατηγορίες που άσκησαν τη μεγαλύτερη πίεση.
Στο κυλιόμενο δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2025–Οκτωβρίου 2026 ο μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε κατά 3,9%. Η μέτρηση περιλαμβάνει τους δύο τελευταίους μήνες του 2025. Για το 11μηνο του 2026 εκκρεμεί η μέτρηση του Νοεμβρίου, ενώ ο μέσος πληθωρισμός του ημερολογιακού έτους θα οριστικοποιηθεί με τα στοιχεία του Δεκεμβρίου.
Με συντελεστή 3%, μια κύρια σύνταξη 800 ευρώ αυξάνεται κατά 24 ευρώ τον μήνα, ενώ σε σύνταξη 1.500 ευρώ η διαφορά φτάνει τα 45 ευρώ, πριν από κρατήσεις και φόρο. Η αναπροσαρμογή αναμένεται να φανεί στις συντάξεις Ιανουαρίου, που καταβάλλονται στα τέλη Δεκεμβρίου.
Επιπλέον από το 2027 παύει ο συμψηφισμός της ετήσιας αύξησης με την εναπομείνασα θετική προσωπική διαφορά. Αυτό σημαίνει ότι και οι συνταξιούχοι που εξακολουθούν να έχουν προσωπική διαφορά θα δουν την αύξηση στην πληρωμή τους.
Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους από την άλλη ,η διάταξη που έχει ενταχθεί στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας μεταθέτει για το 2028 την εφαρμογή του δείκτη μισθών για την αναπροσαρμογή των εισφορών τους.Η αναπροσαρμογή των ασφαλιστικών κατηγοριών το 2027 αναμένεται έτσι να ακολουθήσει τη μέση μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το 2026.
Με αύξηση 4%, η μηνιαία εισφορά για κύρια σύνταξη και υγεία στην πρώτη κατηγορία ανεβαίνει στα 260,80 ευρώ από 250,77 ευρώ, με επιβάρυνση 10,03 ευρώ. Στη δεύτερη διαμορφώνεται στα 312,97 ευρώ από 300,93 ευρώ, με αύξηση 12,04 ευρώ. Στην τρίτη φτάνει τα 375,06 ευρώ από 360,63 ευρώ, δηλαδή 14,43 ευρώ επιπλέον τον μήνα.Στην τέταρτη κατηγορία η εισφορά ανεβαίνει στα 450,81 ευρώ από 433,47 ευρώ, με επιβάρυνση 17,34 ευρώ. Στην πέμπτη φτάνει τα 540,23 ευρώ από 519,45 ευρώ, δηλαδή 20,78 ευρώ παραπάνω. Στην έκτη διαμορφώνεται στα 702,90 ευρώ από 675,87 ευρώ, με μηνιαία αύξηση 27,03 ευρώ.
